18 - 24 novVecka 47

Mån18
Tis19
Ons20
Tor21
Fre22
Idag23
Sön24

Boka Motiverande samtal 40 min - Lena Manea , Alingsås - Bokadirekt

Motiverande samtal (Motivational Interviewing, MI) är både en samtalsmetod och ett förhållningssätt. Förhållningssättet bygger på empati, respekt och acceptans. Samtalsmetodiken är klientcentrerad och syftar till att hjälpa dig att hitta förändringsmotivation, i dig själv. Man håller MI-samtal 1-3 ggr för att starta igång en process. Om förändringen rör mina kompetensområden; stress, rörelse/träning, kost eller smärta kan jag dessutom hjälpa dig igenom förändringen. Rör förändringen något som ligger utanför min kompetens guidar jag dig vidare till rätt instans. •Vill du göra en förändring i livet men vet inte riktigt var du skall börja? Har du försökt förut men inte gått i mål? •Är du ”tvungen” att göra en förändring av hälsoskäl men hittar inte drivet? Oavsett vilket är detta samtalet för dig! Just nu kör jag prova-på-pris då jag just gått färdigt min utbildning i MI och vill öva för att bli bättre. Kvaliteten på samtalet kommer ändock vara hög. Jag har lång erfarenhet av coachning och andra samtalsmetoder. I MI känner jag dock att jag har hittat verktyg som jag tidigare saknat; för att verkligen kunna vara en god lyssnare och hitta motiven inifrån dig som klient. Priset gäller tills vidare Såhär skriver min lärare om det samtal jag lämnat in för examinering i kursen: ”Hej Lena! Detta var ett jättebra samtal. Vill du fundera på om vi skulle kunna använda ditt samtal som exempel i framtida MI-kurser, avidentifierat såklart. Ditt samtal innehåller de delar som ett MI-samtal ska innehålla, som sammanfattningar, reflektioner, skalfrågor och stärkande av förändringsprat. Du gör alla dessa delar på ett sätt som känns naturligt, som om det är såhär du pratar i vanliga fall. Ditt bästa betyg måste vara det klienten säger i slutet- att hon känner sig trygg och hoppfull. Detta är ett väldigt fint samtal att lyssna på, där jag ser att du är van att hålla samtal. Du är genomgående empatisk och bekräftande. Tack för att jag fick ta del av ditt samtal och din självreflektion.”
1 vald tjänst