Vill du stötta ditt barns utveckling, även om ditt barn utvecklas normalt och inte har fått någon speciell diagnos, mår barn bra av att då och då av att få sessioner. Barn utsätts idag för mycket stress av intryck via skärmar och prestation i skolan. För att underlätta för ditt barns framtida skolgång eller relationer så blir barnen tryggare om de har en bra kontakt med sin kropp. Barn som har fått någon diagnos eller har vissa symtom, födelsetrauma, skador eller genetiska utmaningar är ofta hjälp av sessioner.
Sofia är Sveriges enda certifierade NeuroHorizons Experiential Movement Practitioner som är en utbildning på 380 kurstimmar. Hennes lärare Sylvia Shordike är grundaren av NeuroHorizons® Experiential Movement®-programmet, hon är Guild Certified Feldenkrais Practitioner® och var tidigare en långvarig utövare och tränare för Anat Baniel i Kalifornien. Sylvia har specialiserat sig på att arbeta med barn med olika funktionsnedsättningar men metoden är bra för alla. Metoden har visat sig vara väldigt effektiv för de flesta barn med motoriska- och beteendesvårigheter.
Under utbildningen har vi utgått ifrån ett barns utveckling från att vi föds tills vi kan hoppa och springa. Under vår utveckling så utforskar vi det naturligt som barn när vi ligger på golvet som bebisar och börjar lära känna vår kropp. Denna förberedelse är viktig för att sedan lära oss att sitta, krypa, gå och springa.
Sofia arrangerar regelbundet intensiva dagar där flera bänkpass per dag ges, vanligtvis två till tre stycken per dag i en till tre dagar i följd. Detta för att ge hjärnan möjlighet till större organisering och möjligheten till mer effekt av rörelserna. Rekommenderas vid kroniska spänningsmönster, vid motoriska svårigheter eller andra emotionella och psykiska svårigheter. Rekommenderas till barn för att underlätta deras utveckling.
Märker du att ditt barn är sen i utvecklingen gällande motoriska svårigheter, det kan vara enklare där en hand eller ben inte används på samma sätt som på motsvarande sida. Större motoriska svårigheter där barnet inte kan röra sig själv kan med hjälp av att skapa nya banor i hjärnan lösa upp och stötta barn att lära sig rulla eller själva komma upp till sittande. Även för kommunikation eller socialt så har rörelselektioner och stödsessioner stor effekt. Flera upplever att deras barn kan börja prata mer efter bara en session. Barn får färre utbrott genom att de får mer självregleringsförmåga. Barn med motoriska svårigheter kan lära sig att använda sin kropp mer eller lära sig gå.
Vid fastställd diagnos eller vid symptom av diagnoser inom Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar så kan sessioner för barnet hjälpa till att lindra symtom eller försvinna helt.
Under en session görs milda men ändå riktade rörelsesekvenser, som går via nervsystemet till hjärnan. Det hjälper barnet att bli mer medvetet om hela jaget, inklusive de många inbördes relationerna mellan kroppsdelar och funktioner. Denna uppmärksamhet aktiverar barnets egna förmåga till neural plasticitet som resulterar i nya färdigheter, alternativ och lätthet i det dagliga livets uppgifter.
Oavsett utvecklingsutmaningen är ett barn nästan alltid mottagligt och adaptivt när det gäller att skapa nya "neurala nätverk" och "kartor" som så småningom kan förskjuta vissa äldre mönster och vanor som inte längre tjänar. Genom Experiential Movement Lessons inleds ett samtal med barnets nervsystem via sensoriska och kinestetiska upplevelser. Barnet får möjlighet att utforska ny information och stimuli, på ett sådant sätt att hennes/hans hjärna kan ta emot och samla det som är nödvändigt för att fylla utvecklingsluckor och utveckla nya färdigheter.